Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно є доступною кожному!
Хто володіє інформацією, той володіє світом», – сказав колись Уїнстон Черчілль. Зміст цього виразу знаходить своє відображення і в українському законодавстві щодо отримання інформації про зареєстровані права на нерухоме майно.
Так, з 01 січня 2015 року набув чинності Порядок надання фізичним та юридичним особам інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24 грудня 2014 року № 722, відповідно до якого кожна фізична чи юридична особа можуть дізнатися про зареєстровані права на об’єкти нерухомого майна в електронній формі, сплативши символічну суму у розмірі 17 грн. за допомогою електронних платіжних засобів. Для цього потрібно здійснити декілька простих кроків :
1) зареєструватись на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України через так званий Кабінет електронних сервісів, який можна знайти за адресою https://kap.minjust.gov.ua/;
2) вказати пошукові дані;
3) оплатити за послугу карткою;
4) роздрукувати сформований документ.
Важливо, що сформований документ має ту ж саму юридичну силу як і документ, що виданий державним реєстратором з необхідними реквізитами (печаткою, підписом тощо).
В разі неможливості самостійно сформувати електронний документ Ви можете безпосередньо звернутись до державного реєстратора чи нотаріуса за інформаційною довідкою, яка буде сформована за допомогою програмного забезпечення. Вартість такої інформаційної довідки становить 34 грн.
Проте втілення принципів відкритості та загальнодоступності інформації цим не обмежується. Якщо на сьогодні інформація про зареєстровані права надається виключно за об’єктом нерухомого майна незалежно від його місця розташування, то з 06 жовтня 2015 року можливим буде отримання такої інформації і за суб’єктом права.
Разом з тим альтернативним способом залишається отримання інформації з Реєстру прав у паперовому вигляді у формі виписки та витягу , вартість якого складає 120 грн. Для цього потрібно подати заяву встановленого зразка до органу реєстрації прав особисто або в результаті пересилання поштового відправлення.
Всі кошти за надання інформації з Реєстру, зараховуються до державного бюджету.
Таким чином, сьогодні державна інформаційна політика забезпечує доступ кожного до інформації про зареєстровані права на нерухоме майно. Поки що така інформація стосується виключно об’єктів нерухомості, проте невдовзі стане відкритою і доступною інформація і щодо суб’єктів. Чітко простежуються і переваги впроваджених електронних сервісів Мін’юстом, що дозволяють, не виходячи з дому та за меншу плату, отримати необхідні документи онлайн.